KOOPERATİF GENEL KURULLARINDA BAKANLIK TEMSİLCİSİ KILAVUZU
İçindekiler
Temsilci görevlendirilmesi başvurusu ne zaman yapılır
Temsilci görevlendirilmesi başvurusunda gerekli belgeler nelerdir
Temsilci görevlendirilmesi başvuruları nasıl değerlendirilir
Genel kurul toplantıları il dışında yapılabilir mi
Temsilci sayısı nasıl belirlenir
Temsilciler hangi niteliklere sahip olmalıdır
Temsilci ücretleri ne kadardır
Çoğunluk sağlanamayıp ertelenen toplantılarda temsilci ücreti yatırılır mı
Toplantı yeter sayısı sağlanamazsa temsilci ne yapar?
Temsilci kimlik denetimini ne zaman yapar?
Toplantı açılmadan önce temsilci tarafından hangi işlemler yapılır
Toplantı yeter sayısı sağlanmamışsa temsilci ne yapmalıdır
Temsil yetkisi belgesinde hangi hususlar yer almalıdır
Çıkarma kararı kesinleşmeyen ortaklar genel kurula katılabilir mi
Bakanlık temsilcisi toplantıya gelemezse ne yapılır
Temsilci hangi hususlarda uyarı yapar
Gündemle ilgili hangi hususlarda uyarı yapılır
Genel kurul toplantı tutanağı nerede yazılıp imzalanır
Toplantı nisabı kalmamışsa ne yapılır
Genel kurul tutanağında neler yazılmalıdır
Tutanakta düzeltmeler nasıl yapılır
Temsilci hangi belgeleri imzalar
Seçimlerde nelere dikkat edilir
Genel kurul sevk ve idare edilemez hale gelirse ne yapılır
Toplantı sonrası temsilcinin il müdürlüğüne teslim edeceği belgeler nelerdir
Ticaret sicili müdürlüğüne hangi hususlar bildirilir
Toplantı sonrası kooperatif dosyasına hangi belgeler konur
Yıllık çalışma raporları ile dış denetim raporunun özellikleri neler olmalıdır
Genel kurulu süresinde toplantıya çağırmayan faal kooperatiflerin yönetim kurulu hakkında ne yapılır
Üç yıl üst üste genel kurul yapmayan kooperatiflerin temsilci talebinde ne yapılır
Ölen ortak genel kurulda nasıl temsil edilir?
Çıkarma kararı olanlar genel kurula katılabilir mi?
Genel kurul toplantısı kimler tarafından yönetilir?
Bakanlık temsilcisi toplantıya katılmazsa ne olur?
Bakanlık temsilcilerinin tamamı gelmezse ne yapılmalıdır?
Toplantı gündemine eklenecek konular varsa ne yapılmalıdır
Toplantı ve karar alma nisapları
Toplantı nisabı kaybedildiğinde ne yapılmalıdır?
Genel kurul toplantısının tamamlanamaması durumlarında ne yapılmalıdır?
Bakanlık temsilcisi hangi belgeleri imzalar?
Temsilci görevlendirilmesi başvurusu ne zaman yapılır
Aşağıdaki belgeler genel kurul toplantı tarihinden en az on beş gün önce yapılır.
· Genel kurulun yetkisiz kişilerce toplantıya çağrılması veya sunulması gereken belgelerde eksiklik bulunması veyahut başvuru ile genel kurul tarihi arasında on beş gün süre bulunmaması halinde temsilci görevlendirilmez. Ancak, geçerli bir mazeret nedeniyle süresinde yapılamayan başvurulardan; kamu yararı, hizmetin etkin, ekonomik ve verimli yürütülmesi ilkeleri kapsamındaki değerlendirmede uygun görülenlere temsilci görevlendirilebilir.
· Genel kurul toplantılarının yoğun olduğu dönemlerde temsilci görevlendirilmesinde bir aksaklığa yol açılmaması için toplantıya çağrı işlemlerine başlanmadan önce gün alınması hususunda Genel Müdürlük/İl Müdürlükleri düzenleme yapmaya yetkilidir.
· Kanunun 47 nci maddesi (Bütün pay sahiplerinin hazır bulunması hali) kapsamında yapılan genel kurul toplantıları için de temsilci görevlendirilmesi başvurusunda bulunulması zorunludur. Ancak, bu başvurularda süre şartı aranmaz.
Temsilci görevlendirilmesi başvurusunda gerekli belgeler nelerdir
1. Yönetmelik ekinde yer alan başvuru formu,
2. Çağrı için alınan kararın örneği (görev süresi sona ermiş olsa bile kooperatifi temsil ve ilzamla yetkili son yönetim kurulu, denetim kurulu, anasözleşme ile bu hususta yetkili kılınan diğer bir organ veya tasfiye memurları, varsa ortağı olduğu birlik yönetim kurulu kararı ya da kesinleşmiş mahkeme kararı),
3. Toplantı gündemi,
4. Bakanlık temsilcisi ücretinin yatırıldığını gösterir belge
Temsilci görevlendirilmesi başvuruları nasıl değerlendirilir
· İl Müdürlüğünce, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS), elektronik ortamdaki Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi, KOOPBİS kayıtları ve ilgili kooperatif dosyasındaki kayıtlar incelenerek, çağrıyı yapanların genel kurulu toplantıya çağırmaya yetkili olup olmadıkları belirlenir. Yapılan incelemelerde sonuca ulaşılamadığı takdirde, ilgili Ticaret Sicili Müdürlüğünden ivedi olarak bilgi alınır.
· Üç yıl üst üste genel kurul yapmadığından, kanunen dağılmış sayılan kooperatiflerce temsilci başvurusunda bulunulursa, toplantı gündeminde münhasıran tasfiye kararı alınmasına dair madde veya kooperatif faaliyetlerinin sürdüğüne dair mahkeme kararının bulunması halinde temsilci görevlendirilir.
· Belge eksikliği halinde ilgililere bildirilerek tamamlanması istenir.
· Yönetmelik hükümlerine uygun bulunmayan başvurular yazılı olarak reddedilir.
Genel kurul toplantıları il dışında yapılabilir mi
Anasözleşmede hüküm bulunması halinde, genel kurul toplantısı kooperatif merkezinin bulunduğu mülki idare birimi sınırları dışında başka bir yerde yapılabilir. Bu durumda, temsilci görevlendirilmesi toplantının yapılacağı İl Müdürlüğünce yapılır. Toplantıyla ilgili belgeler de toplantının yapıldığı yerdeki İl Müdürlüğünce saklanır. Bir nüshası kooperatif merkezinin bulunduğu İl Müdürlüğüne gönderilir.
Temsilci sayısı nasıl belirlenir
Genel kurul toplantılarının yoğun olduğu dönemlerde, temsilci görevlendirilmesi başvurularının değerlendirilmesinde; başvuruda bulunan kooperatiflerin
· Ortak sayıları,
· Amaç ve faaliyet konuları,
· Genel kurul gündemindeki hususların önemi,
· Evvelce yaşanmış ihtilaflar,
· Genel kurul toplantısının yapılacağı yer ile
· İl Müdürlüğünde temsilci olarak görevlendirilebilecek personel sayısı gözetilerek, öncelikle temsilci gönderilmesi zorunlu görülenlerin talepleri karşılanır.
Temsilciler hangi niteliklere sahip olmalıdır
· Genel Müdürlükte veya il müdürlüğünde asli memur ya da sözleşmeli personel olarak çalışıyor olmak.
· Bakanlıkça belirlenen eğitime katılmak ve yapılan sınavda başarılı olmak. Temsilci olarak görevlendirilecek personele, içeriği Bakanlıkça belirlenen eğitim verilir ve bu eğitimin sonunda Bakanlıkça sınav yapılır. Genel Müdürlükte, daire başkanı ve üstü kadrolarında bulunanlar ile il müdürleri için sınav şartı aranmaz. Temsilci olarak görevlendirilen personelin yeterliliğinin sürdürülebilmesi amacıyla, Bakanlıkça belirli sürelerde yeterliliğin korunması eğitimleri verilebilir, sınavlar yapılabilir. Bu sınavlarda başarısız olanlar, Bakanlık temsilcisi olarak görevlendirilemez. Bakanlık temsilcilerinin bu sınavlarda başarılı olanlar arasından görevlendirilmesi esastır.
· En az lise mezunu olmak.
· Elektronik ortamda yapılacak genel kurul toplantılarında görevlendirilecek Bakanlık temsilcilerinin, bu niteliklere ilave olarak, elektronik genel kurul sisteminin işleyişi ve kullanımına ilişkin Bakanlıkça yapılacak eğitime katılması gerekir.
Temsilci ücretleri ne kadardır
Mesai saatleri içerisinde kooperatiflerin genel kurul toplantılarında görevlendirilecek temsilcilere, her yıl Bütçe Kanununun (H) cetvelinin (I-B) bendi ile tespit edilen Devlet memurlarına ödenen en yüksek yurt içi gündelik tutarının iki katı; mesai saatleri dışında görevlendirilecek temsilcilere ise üç katı ücret net olarak ödenir. Bu ücret kooperatiflerce genel kurul öncesinde ilgili muhasebe birimi hesabına yatırılır.
Çoğunluk sağlanamayıp ertelenen toplantılarda temsilci ücreti yatırılır mı
Usulüne uygun olarak temsilci talebinde bulunulup çoğunluk sağlanamaması sebebiyle gerçekleştirilemeyen genel kurul toplantısına ait çağrı davetinde bir sonraki toplantının tarihi, saati ve yerinin belirtilmiş olması durumunda, bu toplantı için de temsilci ücretinin yatırılması ve temsilci ücretinin yatırıldığını gösterir belge il Müdürlüğüne iletilerek temsilci görevlendirilmesinin talep edilmesi zorunludur. Ancak, ilk toplantıya temsilcinin katılmamış olması durumunda ikinci kez temsilci ücreti yatırılmaz. Fazla yatırılan temsilci ücretleri iade edilir.
Toplantı yeter sayısı sağlanamazsa temsilci ne yapar?
Toplantı yeter sayısı, ilan edilen toplantı saatinden sonra makul bir süre beklenmesine rağmen sağlanamamışsa, temsilci genel kurulu toplantıya çağrıya yetkili olanlardan en az biri ile erteleme tutanağı düzenleyerek toplantı yerinden ayrılır.
Temsilci kimlik denetimini ne zaman yapar?
Bakanlık temsilcisi toplantı öncesinde ortaklar listesini imzalayanların kimliklerini ibraz edip etmediğini inceler. Bunun yanında şikâyet veya ihbar olduğunda ya da kuşku duyulduğunda kimlik denetimini bizzat yapar.
Toplantı açılmadan önce temsilci tarafından hangi işlemler yapılır
· Toplantı çağrısının Kanuna ve anasözleşme hükümlerine uygun yapılıp yapılmadığını inceler.
· Ortaklar listesinin Kanunun 45 inci maddesinin altıncı fıkrasına uygun olarak KOOPBİS’tenalınıp alınmadığını inceler.
· Ortaklar listesini imzalayanların; kimlik, ortaklık ve varsa temsile ilişkin belgelerini ibraz edip etmediklerini inceler.
· Toplantıya katılma hakkına sahip ortakları gösterir listenin, ortaklar veya temsilcisi tarafından imzalanıp imzalanmadığını inceler.
· Temsilci tarafından imzalanan listenin görünür şekilde asılıp asılmadığını inceler.
· 6102 sayılı Kanunun 407 nci maddesi gereği en az bir yönetim kurulu üyesinin genel kurul toplantısında hazır bulunup bulunmadığını inceler.
· Toplantıya asaleten ve vekâleten katılanların sayısının rakamla ve yazıyla toplantı tutanağında yer alıp almadığını inceler.
Toplantı yeter sayısı sağlanmamışsa temsilci ne yapmalıdır
· Toplantı yeter sayısı, ilan edilen toplantı saatinden sonra makul bir süre beklenmesine rağmen sağlanamamışsa, temsilci genel kurulu toplantıya çağrıya yetkili olanlardan en az biri ile erteleme tutanağı düzenleyerek toplantı yerinden ayrılır.
Temsil yetkisi belgesinde hangi hususlar yer almalıdır
· Temsilci, imza sırasında ortakların ya da temsilcilerinin kimliklerinin ve temsil belgelerinin ibrazı işlemini takip eder ve gerektiğinde uyarılarda bulunur. Ancak, şikâyet veya ihbar olduğunda ya da kuşku duyulduğunda kimlik denetimini bizzat yapar. Ayrıca, temsile ilişkin hükümleri açıklayarak, ıslak imzası bulunmayan temsil belgelerinin geçersiz olduğunu ve temsil edilenin aynı genel kurul için farklı kişilere temsil yetkisi vermesi halinde ise temsil edilemeyeceğini belirtir.
· Temsil belgesinde; temsil yetkisi veren ortağın adı, soyadı ve imzası, temsilcinin adı ve soyadı, temsilci ortaklık sıfatına haiz değilse; ortağın birinci derece kan ve kayın hısmı (ortağın eşi, annesi, babası, çocuğu gibi) olduğuna dair bilgi, temsil belgesinin ait olduğu genel kurul bilgileri ve temsil yetkisinin kapsamı yer alır.
· Ölen ortağın mirasçılarının kooperatifte ortak olarak kalmalarının sağlanmış olması ve bir temsilciyi üç ay içinde veraset ilamı ile birlikte kooperatife bildirmeleri halinde ortaklığa ilişkin hak ve vecibeler temsilci aracılığıyla yürütülür.
Çıkarma kararı kesinleşmeyen ortaklar genel kurula katılabilir mi
· Haklarındaki çıkarma kararı kesinleşmeyen ortakların hak ve yükümlülükleri devam ettiğinden genel kurula katılma, seçme ve seçilme haklarını kullanmaları sağlanır.
Bakanlık temsilcisi toplantıya gelemezse ne yapılır
· Genel kurul toplantısı için birden fazla temsilcinin görevlendirilmesi halinde, toplantının temsilcilerin huzurunda açılması ilke olmakla birlikte temsilcilerin aynı anda gelememesi durumunda, makul bir süre beklenir. Bu süre içinde de gelmediği takdirde toplantı mevcut temsilcinin gözetiminde açılır. Toplantının açılmasından sonra gelen temsilci toplantıya katılamaz ve kendisine temsilci ücreti ödenmez.
· Kanunun 87 nci maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen bir saatlik süre beklendikten sonra toplantının temsilci olmadan açılması durumunda, bu toplantılara temsilciler sonradan katılamaz ve kendilerine temsilci ücreti ödenmez.
Temsilci hangi hususlarda uyarı yapar
· Temsilci, toplantı açılışını müteakiben, kendisini tanıtarak, görev ve yetkilerini belirten bir bilgilendirmede bulunur.
· Bakanlık temsilcisigündemin görüşülmesine geçilmeden önce,
o Hesap tetkik komisyonunun seçilmesi,
o Bilanço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması,
o Çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar alınması,
o Genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve kanun, anasözleşme ve iyi niyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali,
o Yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi
o Konularıyla ilgili olarak gündeme (1163/46 göre) madde eklenme talebinin olup olmadığına bakarak genel kurulun bilgilendirilmesi hususunda toplantı başkanlığını uyarır.
· Temsilci; genel kurulda, toplantıyla ilgili olarak kendisine sorulan soruları cevaplandırır, toplantının ilgili Kanunlar, anasözleşmeler ve diğer mevzuata uygun olarak yürütülmesini sağlamak üzere gereken açıklamaları yapar.
· Genel kurul toplantı yönetiminin, ortaklar veya üst kuruluş tarafından görevlendirilen temsilcilerinden seçilen başkan ve üyeler tarafından yürütülmesine dikkat edilir ve toplantı heyetinin seçimi titizlikle izlenir.
· Temsilci, genel kurul toplantısının sevk ve idaresine müdahalede bulunmaz, ancak gerektiğinde toplantı başkanını ve genel kurulu uyarıp yol gösterir ve açıklamalarda bulunur.
· Tartışmanın yoğun olarak yaşandığı genel kurul toplantılarında açıklama ve uyarılar kısa, açık, kesin ve uygun bir dille yapılır. Tereddütlü ifadeler kullanılmaz. Karmaşık ya da tartışmalı konularda ilgili mevzuat ve anasözleşme hükmü yüksek sesle okunur.
· Toplantı heyeti üyeleri ve ortaklar ile tartışmadan kaçınılır, toplantıyı terk etme gibi bir davranışa kesinlikle gidilmez.
· Toplantı başkanı ve kâtip üyeler toplantıyı yönetebilecek ve tutanağı yazabilecek bilgi ve yeteneğe sahip değilse, temsilci toplantı heyetine yardımcı olur ve tutanağı bizzat yazmayıp, yapılan konuşmaların ve alınan kararların tutanağa yazılmasına nezaret eder.
· Anasözleşmelerindeibra edilmeyen yönetim ve denetim kurulu üyelerinin bu organlara aynı genel kurulda tekrar seçilemeyecekleri hükmü yer alan kooperatiflerde, ibra edilmeyen yönetim ve denetim kurulu üyelerinin aday olamayacakları konusunda,
· Genel kurul toplantısında, yönetim ve denetim kurulu raporları ile bilanço ve gelir tablosunun mutlaka okunması konusunda gerekirse uyarılar yapar.
Gündemle ilgili hangi hususlarda uyarı yapılır
· Gündemde anasözleşmedeğişikliği varsa ve Bakanlıktan izin alınmamışsa,
· Gündemin görüşülmesine geçilmeden önce, Kanunun 46 ncımaddesinde sayılan konularla sınırlı kalmak üzere, gündeme madde eklenmesi hususunda teklif bulunup bulunmadığı konusunda,
· Kanunun 46 ncı maddesine göre, dörtten az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme alınması zorunludur. Gündem ortaklara duyurulduktan sonra başvuru yapıldığı takdirde, başvuruya konu hususlar yine de gündeme eklenir. Dörtten az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme alınmasına ilişkin (bu durumda istemde bulunan 1/10 ortağın, yasal başvuruyu zamanında yaptığını kanıtlaması gerekir) zorunluluğa yönetim kurulunun uymaması halinde, uyarılar yapar.
· Bakanlık müfettiş veya kontrolörlerince yapılan denetim veya incelemeler ile İl Müdürlüğünce yapılan incelemeler sonucunda kooperatife gönderilen talimatların bir örneği temsilcide bulunur. Talimatlar gündeme alınmış ise ilgili gündem maddesinde görüşülmesine nezaret edilir, gündeme alınmamış ise yönetim ve denetim kurulu üyelerinin ibrasına ilişkin gündem maddesinde, söz konusu talimatlarla ilgili olarak temsilci tarafından genel kurula ayrıntılı bir şekilde açıklama yapılır.
Genel kurul toplantı tutanağı nerede yazılıp imzalanır
· Genel kurul toplantı tutanağının, toplantının yapıldığı yerde yazılıp imzalanması zorunlu olup temsilci tutanağın toplantı yerinde, genel kurul toplantı heyetince düzgün ve okunaklı biçimde yazdırılmasına yardımcı olur.
· Toplantı tutanağının, toplantının yapıldığı yer ve zamanda yazılıp imzalanmaması durumunda temsilci, tutanağa şerh düşüp imzalar. Raporunda bu hususa yer verip, toplantıda alınan kararlardan raporunda kısaca bahseder. Şerhli tutanak İl Müdürlüğü tarafından acele olarak ticaret sicil müdürlüğüne intikal ettirilir ve genel kurul toplantı tutanağının tescil edilmemesi istenir.
Nisap nasıl hesaplanır
· Temsilciler, Kanunun 49 uncu maddesi gereği anasözleşmesinde hüküm bulunan ve ortak sayısı 1000’in üstünde olan kooperatiflerde asaleten ve temsilen (Bir ortağın dokuz ortağı temsil etmesiyle) genel kurul toplantısında var olan nisabın, organ seçimlerine gelindiğinde korunması şartıyla, yeni bir toplantı nisabı aranmaksızın her ortağın seçimlerde en fazla bir ortağı temsilen oy kullanacağı hususuna dikkat eder.
· Temsilciler, genel kurul toplantısında ilgili kanunlar ve her kooperatifin anasözleşmesindeöngörülen toplantı ve karar nisaplarına dikkat eder.
Toplantı nisabı kalmamışsa ne yapılır
· Kanun ve anasözleşmedeyer alan toplantı nisabının kalmadığı sayım sonucu tespit edilmişse, toplantıya devam edilmemesi yönünde gerekli uyarılarda bulunur ve durum tutanağa bağlanır. Düzenlenecek bu tutanakta toplantı nisabına ilişkin olması gereken ortak sayısı ile toplantı mahallinde bulunan mevcut ortak sayısı ayrıca belirtilir.
· Temsilciler genel kurul toplantısında ilgili kanunlara ve anasözleşmelere aykırı karar alındığı veya karar nisabı bulunmadığının sayısal olarak tespit edildiği durumlarda, kararların geçerli olmayacağı yönünde gerekli uyarılarda bulunur. Buna rağmen karar alınmışsa, alınan kararlar hakkındaki şerhini tutanakta ve temsilci raporunda belirtir. Tutanak ve temsilci raporu, İl Müdürlüğü tarafından acele olarak ticaret sicili müdürlüğüne gönderilir ve şerh kapsamındaki konuların tescil edilmemesi istenir.
Genel kurul tutanağında neler yazılmalıdır
· Tutanağın başlangıç kısmına, genel kurul toplantısının başlama saati ve tutanağın son kısmına da genel kurulun bitiş tarihi ve saati,
· Görüşmelerin içeriği,
· Söz alanların kimler olduğu,
· Sorulan sorular,
· Verilen cevaplar,
· Kimlerin alınan kararlara karşı muhalefet şerhi düştükleri ve muhalefet sebepleri,
· Lehte, aleyhte ve çekimser oyların sayıları ile bilinmesi gerekli diğer hususlar açıkça belirtilir.
· Toplantı sırasında önerge verilmesi durumunda, önergelerden özetle söz edilip alınan kararlar açıkça yazılır, önergelerin özetlenemeyecek kadar uzun ve karmaşık olması gibi durumlarda tutanağa geçirilmekle birlikte, önergelerin tüm sayfalarının altları toplantı heyeti (toplantı başkanlığı) ve temsilci tarafından imzalanır ve önergeler tutanağa ek yapılır.
· Üyelerin kaç yıl için seçildiğinin tutanakta belirtilmesi sağlanır.
· Seçimlere geçilmeden önce gerektiğinde, yönetim ve denetim kurulları üyeliklerine seçilme koşullarına ilişkin, Kanunun 56 ncı ve ek 3 üncü maddeleri ve anasözleşmelerin ilgili hükümlerinin, genel kurula okunması ve üyelerin kaç yıl için seçildiğinin tutanakta belirtilmesi sağlanır.
· İlgili kanunlar, anasözleşmelerve iyi niyet kurallarına aykırı olarak yapılan işlemler hakkında temsilci tarafından tutanağa şerh düşülür.
· Tutanakta sırasıyla; giriş bölümü, genel kurulda her bir gündem maddesine ilişkin yapılan açıklamalar ya da alınan kararlar ve tutanağın bitiş bölümü toplantı başkanınca kâtiplere eş zamanlı olarak yazdırılır.
· Kooperatif unvanı, toplantı tutanağına ve temsilci raporuna Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde ilan edilen şekliyle tam olarak yazılır.
· Toplantı tutanağının taraflarca düzenlenememesi ya da imzalanamaması gibi durumlarda bu hususlara raporda mutlaka yer verilir.
Tutanakta düzeltmeler nasıl yapılır
· Tutanakta yanlış yazılan kelime, rakam ve satırlar karalanmaz, okunacak biçimde ortasından tek çizgiyle çizilerek iptal edilir, yanına parantez içinde (çizildi) denilerek doğrusu yazılır. Ay adları, bir ve iki basamaklı sayılar, rakamla değil yazıyla yazılır; tutanakta sonradan ilaveler yapılmasına imkân verebilecek boşluklar bırakılmaz.
Temsilci hangi belgeleri imzalar
· Temsilci, genel kurul toplantı tutanağını ve ortaklar listesini imzalar. Bunların dışındaki genel kurul evrakı görüldü şerhi düşülerek imzalanır.
Seçimlerde nelere dikkat edilir
· Seçimlere geçilmeden önce gerektiğinde, yönetim ve denetim kurulları üyeliklerine seçilme koşullarına ilişkin, Kanunun 56 ncı ve ek 3 üncü maddeleri ve anasözleşmelerin ilgili hükümlerinin, genel kurula okunması ve üyelerin kaç yıl için seçildiğinin tutanakta belirtilmesi sağlanır.
· Esnaf ve sanatkârlar kredi ve kefalet kooperatifleri hariç olmak üzere, ortak sayısı 500’den fazla olan kooperatiflerin ve üst kuruluşlarının genel kurul toplantılarındaki yönetim ve denetim kurulu belirleme seçimlerinin, gizli oy açık tasnif esasına göre yapılması sağlanır.
· Ortak sayısı 500’den az olan kooperatiflerde yönetim ve denetim kurulu üyelikleri seçimine geçilmeden önce verilen yazılı önergenin genel kurulda kabul edilmesi halinde seçimler gizli oy açık tasnif ile yapılabilir.
Genel kurul sevk ve idare edilemez hale gelirse ne yapılır
· Toplantı nisabı kaybedilmemekle birlikte, genel kurulun sevk ve idare edilemez hale gelmesi ve benzeri nedenlerle toplantının tamamlanamaması hallerinde; Kanunun 45 inci maddesinin beşinci fıkrası hükmünden hareketle, toplantı başkanı tarafından toplantı ertelenebilir. O ana kadar alınan kararlar tutanağa bağlanır.
Toplantı sonrası temsilcinin il müdürlüğüne teslim edeceği belgeler nelerdir
· Toplantıya katılan temsilci, genel kurul tutanağı ve ortaklar listesinin sadece birer nüshasını toplantı bitiminde alıp, genel kurul toplantısına ilişkin belgelerin nelerden ibaret olduğunu belirten temsilci raporu ile il müdürlüğüne teslim eder. Bu belgeler kooperatif yetkililerinden ayrıca istenmez.
Ticaret sicili müdürlüğüne hangi hususlar bildirilir
Yönetmelik hükümlerine uygun şekilde temsilci talebinde bulunmayan fakat genel kurul toplantısını gerçekleştiren kooperatifler, İl Müdürlüğünce, ticaret sicil müdürlüğüne bildirilir.
İl Müdürlüğünce, temsilcinin katıldığı veyahut usulüne uygun olarak temsilci görevlendirilmesi talebinde bulunulmasına rağmen temsilci görevlendirilemeyen ya da temsilci görevlendirildiği halde katılımın sağlanamadığı genel kurul toplantılarına ait ortaklar listesi ile genel kurul toplantı tutanağının bir örneği, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 30 uncu maddesinde belirlenen süreler dikkate alınmak suretiyle ticaret sicili müdürlüğüne gönderilir.
Toplantı sonrası kooperatif dosyasına hangi belgeler konur
Toplantı sonrasında,
1. Gündem,
2. Genel kurul toplantı çağrısına ilişkin belgeler,
3. Varsa gazete ilanı,
4. Toplantı tutanağı,
5. Yönetim kurulu ve denetleme organı yıllık çalışma raporları,
6. Genel kurula katılan ortaklarca imzalanmış ortaklar listesi,
7. Bilanço,
8. Gelir-gider tablosu,
9. Genel durum bildirim formu,
10.Kooperatif dış denetime tabi ise dış denetim raporu,
11.Bağımsız denetime tabi ise bağımsız denetim raporu ve
12.Temsilci tarafından hazırlanan rapordan birer adet olmak üzere alınarak dosyasına konulur.
Yıllık çalışma raporları ile dış denetim raporunun özellikleri neler olmalıdır
· Yönetim kurulunca ve denetleme organı üyelerince hazırlanacak yıllık çalışma raporları mevzuata uygun olarak tanzim edilir.
· Dış denetime tabi kooperatiflerde, dış denetimin Kanun ve ilgili Yönetmelik hükümlerine göre yapılıp dış denetim raporunun hazırlanması gerektiğinden bu konulara da dikkat edilmesi gerekir.
· Bağımsız denetime tabi kooperatiflerde denetim raporunun bulunup bulunmadığına bakılır.
· Mevzuata uygun olarak hazırlanmayan raporlar, genel kurul toplantılarında görüşülemez. Görüşülmesi halinde görevli temsilcilerce toplantı tutanağına gerekli şerh düşülür. Yönetim kurulu ve denetleme organı yıllık faaliyet raporları ile dış denetim raporunun mevzuat hükümlerine uygun olmaması nedeniyle görüşülememesi, yönetim ve denetim kurullarının ibra edilmedikleri anlamına gelmez.
Genel kurulu süresinde toplantıya çağırmayan faal kooperatiflerin yönetim kurulu hakkında ne yapılır
· Olağan genel kurulu süresinde toplantıya çağırmayan faal kooperatiflerin yönetim kurulu üyeleri hakkında Kanunun ek 2 nci maddesinin ikinci fıkrası uyarınca, İl Müdürlüğünce Cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
· Genel kurulu yasal süresinde toplanacak şekilde çağıran ancak İl Müdürlüğüne yapılan temsilci görevlendirilmesi talebinde süreye uymayan ya da temsilci talebine yönelik başvuruda belge eksikliği bulunan kooperatiflerin yöneticileri hakkında, çağrıyı süresinde yapmış olmaları nedeniyle, suç duyurusunda bulunulmaz.
Üç yıl üst üste genel kurul yapmayan kooperatiflerin temsilci talebinde ne yapılır
Üç yıl üst üste genel kurul yapmadığından, kanunen dağılmış sayılan kooperatiflerce temsilci başvurusunda bulunulursa, temsilci görevlendirebilmek için aşağıdaki şartlardan herhangi biri olması gereklidir;
· Toplantı gündeminde münhasıran tasfiye kararı alınmasına dair madde veya
· Kooperatif faaliyetlerinin sürdüğüne dair mahkeme kararı
Ölen ortak genel kurulda nasıl temsil edilir?
Ölen ortağın mirasçılarının kooperatifte ortak olarak kalmalarının sağlanmış olması ve bir temsilciyi üç ay içinde veraset ilamı ile birliktekooperatife bildirmeleri halinde ortaklığa ilişkin hak ve vecibeler temsilci aracılığıyla yürütülür.
Çıkarma kararı olanlar genel kurula katılabilir mi?
Bir ortağın hakkındaki çıkarma kararı kesinleşmeyen ortakların hak ve yükümlülükleri devam ettiğinden genel kurula katılma, seçme ve seçilme haklarını kullanmaları sağlanır.
Genel kurul toplantısı kimler tarafından yönetilir?
Genel kurul toplantısını yönetecek kişilerin, ortaklar arasından veya üst kuruluşu tarafından görevlendirilen temsilcilerinden seçilen başkan ve üyeler tarafından yürütülmesine dikkat edilir ve toplantı heyetinin seçimi titizlikle izlenir.
Bakanlık temsilcisi toplantıya katılmazsa ne olur?
Usulüne uygun talepte bulunulduğu halde, temsilci toplantıya katılamaz ise ilan edilen saatten bir saat sonratoplantıya başlanır. Bir saatlik süre beklendikten sonra toplantının temsilci olmadan açılması durumunda, bu toplantılara temsilciler sonradan katılamaz ve kendilerine temsilci ücreti ödenmez.
Bakanlık temsilcilerinin tamamı gelmezse ne yapılmalıdır?
· Genel kurul toplantısı için birden fazla temsilcinin görevlendirilmesi durumlarında, genellikle toplantının temsilcilerin huzurunda açılması ile olur. Ancak temsilcilerin aynı anda gelememesi durumunda, makul bir süre beklenir. Bu süre içinde de gelmediği takdirde toplantı mevcut temsilcinin gözetiminde açılır.
· Toplantının açılmasından sonra gelen temsilci toplantıya katılamaz ve kendisine temsilci ücreti ödenmez.
Toplantı gündemine eklenecek konularvarsa ne yapılmalıdır
Dörtten az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilmek kaydıyla aşağıda yer alan hususların (1163/46.Madde) gündeme alınması zorunludur;
· Hesap tetkik komisyonunun seçilmesi,
· Bilanço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması,
· Çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar alınması,
· Genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve kanun, anasözleşme ve iyi niyetesasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali,
· Yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi
· Gündem ortaklara duyurulduktan sonra başvuru yapılmışsa, başvuruda yer alan hususlar yine de gündeme eklenir.
· Gündeme alınmasına ilişkin zorunluluğa (Dörtten az olmamak üzere ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların) yönetim kurulunun uymaması halinde toplantı başkanının konuyu gündeme alması sağlanır. Ancak, bu durumda istemde bulunan 1/10 ortağın, yasal başvuruyu zamanında yaptığını kanıtlaması gerekir.
Toplantı ve karar alma nisapları
· Bakanlık temsilcisi, genel kurul toplantısında ilgili kanunlar ve anasözleşmede öngörülen toplantı ve karar nisaplarına dikkat etmek zorundadır.
· Bakanlık temsilcisigenel kurul toplantısında ilgili kanun/ anasözleşmeyeaykırı karar alındığınıveya karar nisabı bulunmadığını sayısal olarak tespit ettiğinde, kararların geçerli olmayacağı yönünde gerekli uyarılarda bulunmalıdır. Buna rağmen karar alınmışsa, alınan kararlar hakkındaki şerhini tutanakta ve temsilci raporunda belirtmelidir. Tutanak ve temsilci raporu, İl Müdürlüğü tarafından acele olarak ticaret sicili müdürlüğüne gönderilir ve şerh kapsamındaki konuların tescil edilmemesi istenir.
Toplantı nisabı kaybedildiğinde ne yapılmalıdır?
Toplantı usulüne göre başlamış ve devam ederken Kanun ve anasözleşmede yer alan toplantı nisabının kalmadığı sayım sonucu tespit edilmişse, Bakanlık temsilcisitoplantıya devam edilmemesi yönünde gerekli uyarılarda bulunmalıdır ve söz konusu durum tutanağa geçirilmelidir. Düzenlenecek bu tutanakta toplantı nisabına ilişkin olması gereken ortak sayısı ile toplantı mahallinde bulunan mevcut ortak sayısı ayrıca belirtilmesi zorunludur.
Genel kurul toplantısının tamamlanamaması durumlarında ne yapılmalıdır?
Toplantı nisabı kaybedilmemekle birlikte, genel kurulun sevk ve idare edilemez hale gelmesi ve benzeri nedenlerle toplantının tamamlanamaması hallerinde; Kanunun 45 inci maddesinin beşinci fıkrası(Genel kurulun sevk ve idaresi, ortaklar veya üst kuruluş temsilcileri arasında seçilen başkan ve üyeler tarafından sağlanır)hükmünden hareketle, (Bakanlık temsilcisi değil) toplantı başkanı tarafından toplantı ertelenebilir. O ana kadar alınan kararlar tutanağa bağlanmalıdır.
Bakanlık temsilcisi hangi belgeleri imzalar?
Bakanlık temsilcisi, genel kurul toplantı tutanağını ve ortaklar listesini imzalar. Bunların dışındaki genel kurul evrakı görüldü şerhi düşülerek imzalanır.